Sunday, January 10, 2010

Program Ke Luar Negara : Tips & Teknik Mengurangkan Kos

1. Saya akan menulis sebanyak mungkin sementara saya mempunyai masa yang agak fleksibel sebelum saya akan dipindahkan ke ibu pejabat syarikat Latihan Praktikal saya di Kuala Lumpur pada 15 januari ini. Saya menjangkakan masa saya akan kembali padat kerana bekerja di cawangan tidak sama dengan bekerja di ibu pejabat.

2. Saya mengharapkan pelapis kepimpinan mahasiswa khususnya dari persatuan saya iaini PERSAKA akan menggunakan artikel-artikel saya sebaik yang mungkin sebagai panduan kelak.

3. Berbalik perbincangan kita berkenaan topik diatas, terdapat beberapa cara yang boleh membantu kita mengurangkan kos perbelanjaan ke Luar Negara. Antaranya ialah :
  • Jika menggunakan perkhidmatan "Travel Agen", pastikan membuat pemakluman awal.
  • Membeli tiket penerbangan ketika promosi MATA FAIR atau MAS FAIR.
  • Jangan Menggunakan L.O ( Local Order) untuk membuat pembayaran.
  • Cuba membaca keadaan dimana situasi membawa ramai peserta untung atau peserta kurang yang untung.
  • Cuba sedaya-upaya membawa 2 orang pegawai pengring.
  • Ada beberapa lagi cara yang terpaksa dirahsiakan dan tidak sesuai dibincangkan disini.
4. Jika menggunakan perkhidmatan "Travel Agen", pastikan membuat pemakluman awal- Kebanyakan mahasiswa sering tersilap percaturan dengan mahu mengumpul duit dahulu dan kemudiannya baru mencari travel agen. Kita mesti maklumkan awal kepada travel agen, sebaik-baiknya pada fasa permulaan kerana travel agen tersebut akan sedaya upaya mecari jalan bagaimana mahu menurunkan harga.

5. Membeli tiket penerbangan ketika promosi MATA FAIR atau MAS FAIR. Bunyinya indah tetapi ada beberapa syarat kekangan disini. Tiket yang dibeli haruslah dibayar penuh dalam tempoh masa 48 jam kepada MAS. jadi kita harus sentiasa keep in touch dengan travel agen bagi mendapatkan maklumat awal promosi ini. kita juga harus pastikan sekurang-kurangnya duit untuk tiket sudah ada. Ini dapat menjimatkan sehingga 500-600 satu kepala. Antara kekangannya lagi ialah Tarikh dan masa tidak boleh ditukar.

6. Jangan Menggunakan L.O ( Local Order) untuk membuat pembayaran. Ini kerana travel agen harus menunggu 1-2 bulan untuk mendapatkan duit seetlah memberi perkhidmatan. Jadi kita boleh buat tawar-menawar dengan cara jika kita beri dalam bentuk cash/tunai maka kita minta supaya harga diturunkan. Kebanyakan travel agen akan menurunkan harga jika dibayar dalam tunai.

7. Cuba membaca keadaan dimana situasi membawa ramai peserta untung atau peserta kurang yang untung - Maksudnya sesetengah travel agen mengambil keuntungan melalui kira per pax, sesetengahnya secara trip. Tetapi kebanyakannya mengambil kiraan per pax. Jika begitu, semakin ramai peserta yang ada semakin murah harga pakej tersebut. Jadi ada lagi satu proses tawar-menawar disini.

8. Cuba sedaya-upaya membawa 2 orang pegawai pengring- Semakin ramai yang anda bawa semakin untung kerana secara tidak langsung anda boleh mengambil sedikit sumbangan dari mereka ataupun meminta mereka berbuat sesuatu supaya meringankan beban anda sedikit.

9. Teknik Rahsia- teknik ini membolehkan kumpulan anda mendapat RM3000-RM4000 dalam sekelip mata tanpa perlu bersusah-susah pun!! Tetapi Maaf, saya tidak boleh mendedahkan ianya disini kerana ia merupakan emergency plan. Tetapi sesiapa yang terdesak bolehlah datang berbincang dengan saya dan pastikan ianya sekurang-kurangnya sebulan sebelum program.

10. Wassalam..

No comments:

Post a Comment