Friday, January 15, 2010

Global Outreach : Masalah-Masalah 1

1. Baru-baru ini ada lagi beberapa kumpulan siswa yang berjumpa dengan saya bagi mendapatkan nasihat mengenai program ke luar negara yang mereka ingin uruskan. Masalah yang diutarakan semuanya sama seperti mana kumpulan-kumpulan sebelum ini. Iaitu masalah perhubungan (iaitu masalah yang timbul selepas masalah kewangan).

2. Apabila ditanya berkenaan dengan siapa yang menjadi pegawai pengiring, maka kebiasaannya jawapan yang didapati adalah "sudah dipilih" ataupun "fakulti yang membuat keputusan".

3. Mengikut pengalaman saya sebelum ini, dalam 5 kali pengurusan ke Luar Negara, jika mendapat bantuan dari fakulti /pensyarah dalam hal-ehwal pengurusan aktiviti akademik disana lebih berkesan dan berjaya daripada siswa itu sendiri yang menguruskan.

4. Di Fakulti Sains Komputer dan Sistem Maklumat (FSKSM), kami telah bersepakat dalam hal ini. Iaitu :
  • Membahagikan tugas antara siswa dan Fakulti iaitu para siswa menguruskan peserta, travel agen dan kewangan. Manakala fakulti/pensyarah akan menguruskan aktiviti akademik disana.
  • Sebagai penghargaan, program akan membawa pegawai pengiring yang mempunyai sumbangan kepadanya melalui fakulti.
5. Cara sedemikian seharusnya dilaksanakan oleh saudara-saudara sekalian kerana kita tidak mempunyai masa yang cukup untuk menguruskan segala-galanya.

6. Diharapkan saudara-saudara yang mempunyai masalah yang seperti diatas, boleh bersepakat membangkitkan hal ini ke fakulti masing-masing sebelum terlambat.

7. Wasssalam..

1 comment:

  1. assalamualaikum.. maaf saya ingin bertnya.. bagaimana nak berurusan dgn fakulti agar bekerjasama dengan kita untuk menguruskan akademik di sana nnt?

    mohon bantuan.. ni email saya.

    ufuk_syafak@yahoo.com.my

    ReplyDelete